Monday, April 13, 2009

Kereta Ku Besar,Basikal Mu Kecil



Hidup ini selalunya nampak macam tak adil..kan??Benarkah hidup ini tidak adil..atau ianya hanya perspektif si empunya diri sahaja..Sedar tak sedar,semua manusia tidak pernah puas dengan apa yang dimilikinya..Bagi mereka,ada sahaja orang yang lebih baik atau bertuah dari mereka..Ini menyebabkan mereka merasa cemburu dan akhirnya membawa kepada rasa tuhan tidak adil..Sedangkan mereka tidak sedar apa yang mereka miliki itu sebenarnya juga cukup berharga malah tidak dimiliki oleh orang lain...

oleh itu d sini saya ingin membawa sebuah cerita mengenai seorang bisnesman dan petani serta isteri mereka..

alkisah,suatu hari seorang bisnesman yang telah lama tidak pulang ke kampung mengambil keputusan untuk kembali ke kampungnya bersama isterinya..dalam perjalanan ke rumahnya,terserempaklah mereka dengan sepasang suami isteri petani yang menaiki basikal tua yang ketika itu hendak pulang ke rumah setelah selesai bertani..

ketika berselisih jalan,si bisnesman dan c petani masing2 berfikir "Haiii...bertuahnya orang itu."
mungkin kita tidak hairan klu si petani sahaja yang berkata sedemikian,tapi knapa bisnesman itu pun turut berkata benda yang sama??

rupanya dia berkata demikian kerana melihat betapa mesra pasangan petani tadi berbonceng satu basikal sambil c isteri memeluk suaminya dengan mesra.."bertuahnya c petani ini,wlupun miskin tapi hidup bahagia"..c petani plak kagum dengan kereta besar bisnesman tersebut "alangkah bahagianya jika aku ada kereta sebesar itu"...

lihat,bagaimana rezki Allah bukan pada harta benda sahaja..kesihatan,kebahagiaan,masa,anak,isteri dan berbagai2 lagi..renung2kan dan hargai benda yang kita miliki..termasuklah "kepercayaan" yang telah d beri orang..

semoga hidup kita lebih bahgia dan d berkati Allah...Amin..

No comments:

Post a Comment